Kariéra
E-shop, ktorý plní svoj cieľ. Ako na to?
Každá webstránka má svoj cieľ. V prípade e-shopu je to predaj produktov alebo služieb, informačné weby a blogy prinášajú svojim návštevníkom zaujímavosti. Vo všetkých prípadoch však prichádzajú na rad dve základné otázky.
- Aké riešenie vybrať, ak chcem vytvoriť web alebo vyriešiť jeho redizajn?
- Čo všetko by mala mať webstránka, aby plnila svoj cieľ?
Riešite aj vy podobný problém? Ak práve uvažujete nad vytvorením nového webu alebo viete, že na tom aktuálnom nie je niečo v poriadku (lebo neprináša zisk alebo návštevnosť), čítajte ďalej. V nasledujúcich riadkoch sa dozviete:
- Aký je rozdiel medzi webstránkou na mieru a krabicovým riešením?
- Ktoré riešenie je pre váš online biznis plán najlepšie?
- Čo by ste nemali zanedbať, aby váš web prosperoval?
Webstránka na mieru alebo šablóna? Porovnanie
Ak je váš web ešte len v zárodku, budete musieť vyriešiť dôležitú otázku hneď na úvod. Dôležitú preto, lebo významne ovplyvní rozpočet na váš online projekt a aj to, ako ho budete môcť ďalej rozvíjať a ako s ním budete vy alebo administrátori pracovať. V podstate predurčí úspech celého projektu. Existujú niekoľké riešenia, z ktorých môžete vyberať.
Riešenie č.1: Webstránka pomocou online editora
Dnes už na internete nájdete množstvo dostupných programov, v ktorých si viete nadizajnovať a vytvoriť web sami. Príkladom je online editor Canva s množstvom šablón. Nevyžadujú si znalosti z programovania alebo ovládanie technických zručností a sú veľmi intuitívne.
Výhody: jednoduché ovládanie, šablóny, nízky rozpočet
Nevýhody: obmedzenia formou šablón, takmer žiadna flexibilita bez doplnkov a prepojení, žiadna/minimálna technická podpora, žiadna/minimálna bezpečnosť, minimálna administrácia, absentuje možnosť e-shopového riešenia
Pre koho je toto riešenie vhodné?
Pomocou online editora si môžete vytvoriť veľmi jednoduchú webstránku, ktorá má informačný charakter. Žiadne veľké, dokonca ani malé zázraky od nej čakať nemožno. Technicky takýto web môžete len obtiažne napĺňať a takmer vôbec sa nedá prepájať na externé systémy. Ide teda o riešenie vhodné napríklad pre jednoduchú informáciu, krátke portfólio alebo jednorázový event, pre ktorý potrebujete prezentačné online riešenie.
Riešenie č.2: Krabicové riešenie s hostingom
Na vytvorenie webstránky dnes mnohé hostingové spoločnosti vyvinuli komplexné riešenia, kde si viete nielen vyskladať dizajn webu, ale taktiež zabezpečiť jeho prevádzku pomocou hostingu. Zároveň mnohé ponúkajú celý systém doplnkov a nadstavby, vďaka ktorým je web možné posúvať stále na vyšší a vyšší level, podľa vašej potreby. Dizajn webu si vyberáte z veľkého množstva šablón, ktoré si môžete upraviť podľa svojich predstáv a potrieb. Príkladom takéhoto riešenia je Shoptet, Websupport, Shopify a podobne.
Výhody: dostupnosť, komplexné riešenie (dizajn, funkcie, hosting), optimálny rozpočet podľa potrieb projektu (odstupňované riešenia), možnosť širokého výberu doplnkov a prepojení na externé systémy, variabilita dizajnov a customizácia, technická podpora, bezpečnosť, intuitívne ovládanie, implementácia noviniek, okamžité riešenie
Nevýhody: obmedzenia pre projekty, ktoré si vyžadujú veľmi osobité riešenia
Pre koho je toto riešenie vhodné?
Krabicové e-shopy sú ideálne pre väčšinu webstránok a e-shopov. Stačí si vybrať tarifu alebo model podľa cenníka (rozdiel je napríklad v počte produktov v e-shope alebo službách ktoré ponúkajú), prispôsobiť si jednu z množstva šablón a váš online biznis môže začať. V prípade, ak sa v nich neviete zorientovať alebo je pre vás ich nastavenie a uvedenie do prevádzky zložitejšie, pomôžu vám odborníci.
Riešenie č.3: Open-source systémy
Existuje niekoľko open-source software-ov, pomocou ktorých si môžete web alebo e-shopy vytvoriť. Príkladom je známy WordPress alebo Drupal. Hoci na týchto systémoch funguje množstvo stránok, sú potrebné znalosti k tomu, ako ich ovládať. Keďže ide o otvorené systémy, existuje široká komunita vývojárov, ktorí neustále prinášajú nové vylepšenia a pluginy, dostupné v škále od zadarmo po rôzne platené verzie. Vďaka nim možno web alebo e-shop nadstavovať rôznymi funkciami alebo prepájať na externé systémy. Samotný software je zdarma, ak však nie ste vo WordPresse doma, budete potrebovať zaplatiť si nejakú zo šablón a tú následne upraviť a taktiež vyriešiť si hosting.
Výhody: dostupnosť, možnosť custom riešení, množstvo doplnkov
Nevýhody: potreba znalostí a orientácie v prostredí softwaru, množstvo noviniek a update-ov, ktoré je potrebné implementovať, otvorený systém je často hrozbou z pohľadu bezpečnosti, technická podpora len vo forme komunity
Pre koho je toto riešenie vhodné?
Webstránka na open source systémoch je tak trochu chameleón medzi všetkými riešeniami. Ak ste technicky zdatnejší, veľa vecí zvládnete v rámci jej vytvorenia a administrácie sami. Ak však už hovoríme o zložitejších webstránkach a množstve externých systémov, ktoré je potrebné napojiť (pokladničný systém, platobné brány atď.), zrejme budete potrebovať odborníka. Z hľadiska rozpočtu je to však v zásade menej náročnejšie, ako programovanie webstránky na mieru.
Riešenie č.4: Webstránka na mieru
Web na mieru znamená, že svoj web zveríte do rúk odborníkom. Aby bolo riešenie vo výsledku funkčné, použiteľné a web spĺňal atribúty online nástroja, ktorý vám bude generovať zisk, bude tých odborníkov niekoľko. Webdizajnér, programátor, UX špecialista, SEO špecialista, copywriter… alebo agentúra. Webstránka na mieru môže byť vystavaná na určitom CMS systéme alebo vytvorená úplne od nuly.
Výhody: unikátnosť, maximálne custom riešenia
Nevýhody: potreba odborníka na vytvorenie, zaučenie do administrácie webstránky, časová náročnosť (vývoj a ďalšia implementácia zmien a doplnkov), finančná náročnosť
Pre koho je toto riešenie vhodné?
Nechať si vytvoriť web na mieru je riešením pre unikátne projekty, ktoré sa vynikajú klasickej forme informačného webu alebo e-shopu. Je však potrebné uvedomiť si, že ide o riešenie, ktoré si vyžaduje najväčšiu investíciu zo všetkých spomenutých a taktiež dlhší časový rámec na jeho vývoj a implementáciu.
Zhrnutie: Na čom vytvoriť web alebo e-shop?
Pre drvivé množstvo malých a stredne veľkých e-shopov (do 50 000 produktov), prezentačných a informačných webstránok, blogov a webov s portfóliom a ponukou služieb je ideálnou možnosťou takzvané krabicové riešenie. Prečo? Získajú tak prednastavený a preddizajnovaný moderný web pripravený na okamžité naplnenie obsahom. Zároveň si môžu vybrať z množstva doplnkov a prepojení na externé systémy, presne podľa svojich potrieb. S dostupnou technickou podporou, za minimum času, flexibilný rozpočet a user-friendly rozhraním na ďalšiu administráciu webu.
Vo chvíli,keď už viete, aké riešenie by si zvolili pre svoj nový alebo už existujúci online projekt, ktorému chcete vdýchnuť nový vietor, prichádza fáza číslo 2. Viete…
Čo všetko by mala webstránka spĺňať, aby plnila cieľ?
Len vytvoriť web skutočne nestačí. V mori webstránok a e-shopov, ktoré prináša konkurencia, je skutočne náročné osloviť, zaujať a udržať zákazníka na stránkach. V tom najlepšom prípade dosiahnuť to, aby na ňom vykonal požadovanú konverziu – váš cieľ. V niektorých prípadoch je to nákup produktu, v iných objednávka služby, zanechanie e-mailového kontaktu, vyplnenie formulára a podobne.
Ak nový web plánujete, dajte si záležať, aby vaša webstránka spĺňa nasledovné atribúty. Ak ho už máte, no vaše stránky neprinášajú taký zisk, ako by ste očakávali, použite tieto body ako jednoduchý checklist. Vďaka nim zistíte, kde sa skrýva váš problém.
Web, ktorý sa objavuje vo vyhľadávaní
Existuje niekoľko spôsobov, ako dostať potenciálneho zákazníka na váš web. Prvým je platená reklama, ktorá sa mu môže zobrazovať v miestach, kde na internete trávi čas. Na sociálnych sieťach, priamo na iných weboch alebo vo vyhľadávaní v rôznych formátoch. Druhou, neplatenou možnosťou, je SEO – search engine optimization alebo inak povedané optimalizácia webu pre vyhľadávač. O čo ide?
Potenciálny zákazník si chce objednať pizzu. Ak ste majiteľ pizzerie a sídlite napríklad v Trnovci nad Váhom, je veľký predpoklad, že na váš web zákazník klikne, keď zadá do vyhľadávania “pizza Trnovec nad Váhom.” Ak však vlastníte pizzeriu v Bratislave alebo inom väčšom meste, budete pre neho neviditeľní, ak sa vo výsledkoch vyhľadávania po zadaní “pizza Bratislava” neobjavíte na prvej stránke.
Cieľom SEO je teda optimalizovať webstránku na kľúčové frázy tak, aby sa zobrazovala vo výsledkoch vyhľadávania na prvých (neplatených) priečkach. Inak povedané, urobiť web viditeľný pre vyhľadávač, aby ho videli zákazníci. Ako na to?
SEO zahŕňa celý súbor praktík a metód. Od technických, ako je napríklad rýchlosť stránky a vhodná štruktúra cez tie na stránke (použitie kľúčových slov – fráz, ktoré ľudia vyhľadávajú) až po optimalizáciu mimo stránky pomocou linkbuildingu. Ide o komplexné riešenia, ktoré síce nie sú platené (okrem špecialistu, ktorý vám ich nastaví a web zoptimalizuje), ale ich výsledky si vyžadujú čas. Roboty vyhľadávača pracujú na základe viacerých algoritmov pomocou ktorých vyhodnotia, či je práve váš web relevantným výsledkom pre frázu zadanú do vyhľadávania. Inak povedané, či si u vás hladný zákazník môže pizzu v rámci Bratislavy objednať.
Technické parametre a rýchlosť webu
V momente, ako sa potenciálny zákazník na váš web preklikne, nastáva okamih, ktorý trvá doslova pár sekúnd. Konkrétne 3 sekundy. Presne toľko potrebuje podľa Google Consumer Insights až 53% návštevníkov stránok na mobilných zariadeniach, kým sa rozhodnú, že web opustia, ak sa nenačíta. Rozhodujúcim faktorom je teda rýchlosť načítania stránok a webu celkovo. Čím rýchlejšie sa obsah webu načíta, tým lepšie. Znižuje sa tak okamžitá miera odchodov, ktorá negatívne vplýva aj na pozície vo vyhľadávaní a SEO, o ktorom sme písali vyššie.
Okrem rýchlosti webu je tu ešte niekoľko technických parametrov, ktoré nie je možné obísť. Príkladom sú bezpečnostné certifikáty, ktoré chránia prenášané dáta a samotných používateľov. Web bez bezpečnostného certifikátu dnes neodporúča otvárať dokonca ani prehliadač v zariadení na ktorom si používateľ stránku prezerá.
SSL certifikát (Secure Socket Layer) je vlastne kryptografický protokol, ktorý zabezpečuje bezpečný prenos dát medzi webovým serverom a prehliadačom. Bezpečné stránky sú označené protokolom “https” a ikonou zámku v príkazovom riadku. To zaručuje, že dáta, ktoré obsahujú a spracovávajú, sú šifrované a chránené pred neoprávneným prístupom.
Moderný a responzívny dizajn
Niektoré trendy sa jednoducho nemenia a dizajn je stále dôležitý stavebný prvok úspešného webu. Buďte bez obáv, nie je však potrebné hneď najať si služby grafického dizajnéra (ak neriešite zrovna webstránku na mieru). Aj krabicové riešenia a šablóny používajú rôzne prednadstavené vizuály, ktoré podliehajú zásadám moderného dizajnu webu:
- logické rozloženie prvkov
- nerušivé farebné kombinácie
- viditeľné oddelenie častí webu
- výrazné call-to-action prvky
- zmiešaný obsah (grafika, text, video)
Must-have je dnes zároveň takzvaný responzívny dizajn. Inak povedané to, aby sa vzhľad stránky a jej obsah prispôsobil veľkosti zariadenia, z ktorého používateľ na stránku prichádza (počítač, tablet, smartfón). Potenciálny zákazník prichádzajúci z mobilného zariadenia nemá záujem lúštiť informácie drobným písmom ani približovať si miniatúrne tlačidlo, na ktoré by mal kliknúť.
Použiteľný web, ktorý prináša pozitívnu zákaznícku skúsenosť
V tejto fáze sa dostávame do bodu, kedy je už zákazník na webstránke. Jeho cieľom je nájsť odpovede na svoje otázky alebo vyriešiť svoju potrebu (nákup nových topánok, objednávka večere a pod.). Vašou úlohou je zabezpečiť, aby tak urobil bez zbytočných prekážok a obmedzení, ktoré na množstve webov z každého kúta striehnu. Webstránka by mala byť použiteľná – to znamená, že sa v nej ľahko a intuitívne orientuje, jednoducho vyhľadáva a obsahuje funkčné prvky s logickou náväznosťou.
Negatívny príkladom je, ak sa chce potenciálny zákazník dopracovať k jedlu, ktoré sa podáva v rámci denného menu, no musí sa preklikať cez päť podstránok. Alebo si chce dokončiť nákup v košíku, ale web od neho vyžaduje vyplnenie zdĺhavého formulára. Prípadne sa snaží odoslať objednávku, no tlačidlo ODOSLAŤ je tak skryté, že ho neobjaví.
To všetko sú detaily, ktoré ovplyvňujú zákaznícku skúsenosť s webstránkou – UX (user experience). Cieľom je dosiahnuť pozitívny dojem a spokojnosť používateľa. Tak sa z návštevníkov webu stávajú zákazníci a dokonca časom i verní klienti. Naviac pozitívna používateľská skúsenosť prináša aj cenné odporúčania a recenzie.
Napokon, vy by ste známym neodporučili e-shop, kde ste si rýchlo a pohodlne objednali topánky bez toho, aby ste museli hodiny googliť, porovnávať ceny alebo dohľadávať recenzie?
Unikátny obsah na webe s ohľadom na potreby používateľa
Obsah každej podstránky ovplyvňuje cestu zákazníka webom. Tá by mala byť v súlade s použiteľnosťou a taktiež zásadami UX. Nie je teda jedno, čo na stránky umiestnite. Informačné stránky by mali byť vystavané podľa pravidiel určitých marketingových vzorcov.
Príkladom je AIDA – kde v úvode potrebujete upútať pozornosť (attention), v druhej fáze vyvolať jeho záujem (interest), následne prebudiť túžbu po produkte alebo službe (desire) a potom ponúknuť možnosť akcie (action). Podľa iného prístupu ho môžete najskôr uistiť, že je na webe správne a práve tu vyrieši svoj problém, v druhej fáze ten problém popísať a napokon ponúknuť riešenie.
Prístupov, ako vystavať obsah na webe, je mnoho. Dôležité však je, aby bol unikátny a relevantný. A taktiež tvorený s ohľadom na vašu cieľovú skupinu a v súlade s vhodnou tonalitou (ton of voice). Na webe by ste mali optimálne striedať textové prvky, infografiku, videá či iný typ contentu, aby bol pre potenciálneho zákazníka pútavý.
Inak je, samozrejme, potrebné vyskladať produktovú podstránku, inak homepage a napokon inak aj blogový príspevok. Ultimátnym pravidlom však je, aby bol obsah originálny a prínosný pre zákazníka/čitateľa. Práve tieto atribúty sú totiž súčasťou hodnotenia aj v rámci SEO. Vyhľadávače uprednostňujú weby, ktoré dbajú na UX a relevantný obsah.
Automatizácia a procesy okolo webstránky
Presuňme sa od používateľa na druhú stranu webu – na jeho pozadie a všetko, čo funguje za ním. Ak ste si dosiaľ mysleli, že stačí vytvoriť online riešenie alebo nástroj, pomocou ktorého si zákazník kúpi nový vysávač, rýchlo zistíte, čo všetko ešte so správou online biznisu súvisí.
Príkladom je skladové hospodárstvo, administratíva, prepojenie na CRM systémy, marketingové nástroje a analytiku, cenové porovnávače, platobné systémy… Prípadne riešenia v rôznych jazykových mutáciách.
Našťastie, dnes je mnoho z vyššie uvedených procesov zautomatizovaných. Stačí si k svojmu webovému riešeniu nastaviť prepojenie na externý systém alebo doplnok v prípade krabicového webu a webstránka funguje omnoho efektívnejšie. Pretože…
…len vytvoriť web skutočne nestačí
Máte v hlave svoj vlastný online projekt, ktorý by ste radi uviedli na svetlo sveta? Prípadne váš web nefunguje ako by mal a vy ste práve zistili, čo všetko ste na ňom zanedbali? Nech už ste v akejkoľvek fáze, radi vám pomôžeme vytvoriť naozaj funkčné riešenie. Webstránku od základu, ktorá odštartuje váš biznis raketovo alebo nový web, ktorý konečne bude plniť svoj cieľ.